Live Coding. Όταν ο αυτοσχεδιασμός γίνεται μουσικός αλγόριθμος – Sonic Art
Live Coding (ζωντανή κωδικοποίηση), ή απλά προγραμματίζοντας και “χακάροντας” ζωντανά μία μουσική εφαρμογή με script γλώσσες ή μέσω γραφικού περιβάλλοντος.
Το Live Coding είναι μία τεχνική καθαρού αυτοσχεδιασμού η οποία εξελίσσεται μέσα στον χώρο της μουσικής τεχνολογίας και των “live electronics” και χρησιμοποιείται από παραγωγούς ηλεκτρονικής μουσικής, video & design καλλιτέχνες, με μεθόδους κατ’ εξοχήν ζωντανού προγραμματισμού.
Πολλές φορές αυτό συνδυάζεται με την προβολή του προγράμματος και των τρεχόντων λειτουργιών στο κοινό, μέσω προβολέα, κατά τη διάρκεια μιας συναυλίας. Εδώ είναι ένα δείγμα μιας από τις τελευταίες μου προσπάθειες χρησιμοποιώντας τη γλώσσα ανοιχτού κώδικα *“SuperCollider” και τη μέθοδο εναλλαγής του κώδικα μίας μουσικής εφαρμογής δυναμικά και “κατά τη διάρκεια” (on the fly).
Εκτός από τις διαδεδομένες script γλώσσες που διατίθενται για σύνθεση ήχου και το προγραμματισμό αλγοριθμικής μουσικής σε πραγματικό χρόνο, υπάρχουν και περιβάλλοντα πιο ιδιωματικού χαρακτήρα, κομμένα και ραμμένα από τους ίδιους τους καλλιτέχνες με τα οποία αυτοσχεδιάζουν κώδικα και μουσική ζωντανά. Περισσότερα γύρο από αυτό το θέμα μπορείτε να διαβάσετε στο στο “σπίτι του Live Coding” TOPLAP.
Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι η “ζωντανή επινόηση” του κώδικα δεν βασίζεται πάνω στην τεχνική πλευρά του προγραμματισμού. Ωστόσο, η επιδεξιότητα του προγραμματισμού είναι σαφές ότι είναι απαραίτητη, στο επίπεδο το οποίο ο εκτελεστής θα αποτρέψει τις στιγμές συμβιβασμού ως προς τις μουσικές του σκέψεις την στιγμή που εκτελεί.
Ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί τον προγραμματισμό σαν ένα εργαλείο έκφρασης ώστε το ίδιο το πρόγραμμα να λειτουργήσει σαν ένα ευρύτερο μουσικό όργανο, με σκοπό την καλλιτεχνική έκφραση μέσα από την αυτοσχεδιαστική της μορφή, και όχι σαν ένα περιβάλλον όπου κάποιος θα χρησιμοποιούσε ώστε να φτιάξει μια στατική εφαρμογή.
Αναφορές
http://supercollider.sourceforge.net/
http://toplap.org/
Ο Κωνσταντίνος Βασιλάκος κάνει τη διδακτορική του έρευνα στο πανεπιστήμιο Keele της Μεγάλης Βρετανίας, και είναι μέλος του μουσικού συνόλου BEER για την έρευνα της ηλεκτροακουστικής μουσικής του πανεπιστημίου του Birmingham.