general-iamge

Νίκος Νικολαΐδης – Ένα αφιέρωμα στον κινηματογραφιστή, σεναριογράφο και συγγραφέα Νίκο Νικολαΐδη

Ημερομηνία: 30-12-2014 | Συγγραφέας:
Κατηγορίες: Άνθρωποι, Κινηματογράφος | Ετικέτες:

Μου φαίνεται πως τώρα ήρθε η ώρα να περπατήσουμε σωστά τον λάθος δρόμο κι υπάρχει μόνο ένας τρόπος να μη χαθούμε … Να ξεχαστούμε αλλά να μην ξεχάσουμε. – Νίκος Νικολαίδης

Ο Νίκος Νικολαΐδης γεννήθηκε στην Αθήνα στις 25 Οκτωβρίου του 1939.

Σκηνοθέτης, σεναριογράφος και συγγραφέας, βραβεύτηκε πολλές φορές για το έργο του ιδιαίτερα στον κινηματογράφο ενώ εργάστηκε για αρκετό καιρό και στην διαφήμιση.

Το προσωπικό, ιδιαίτερο ύφος που χαρακτηρίζει τις ταινίες του τον κατέστησε ως έναν από τους σημαντικότερους και ταυτόχρονα πρωτοπόρους κινηματογραφιστές του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου

Ο Νίκος Νικολαίδης σπούδασε σκηνοθεσία στη Σχολή Σταυράκου και σκηνογραφία στη Σχολή Βακαλό.

Σκηνοθετεί την πρώτη ταινία μεγάλου μήκους το 1975, με τίτλο “Ευρυδίκη ΒΑ 2037” . Το 1979 γίνεται ευρύτερα γνωστός με την δεύτερη ταινία του με τίτλο “Τα Κουρέλια Τραγουδούν Ακόμα” , η οποία αποτελεί και την πρώτη ταινία της τριλογίας “Τα χρόνια της χολέρας”. Στην ίδια τριλογία ανήκουν επίσης οι ταινίες Γλυκιά Συμμορία” (1983) και “Ο Χαμένος Τα Παίρνει Όλα” (2002) . Η ταινία του «Πρωινή Περίπολος» (1987) θεωρείται από πολλούς ως η καλύτερή του ταινία ενώ ό ίδιος είχε δηλώσει πως φοβόταν να την ξαναδεί…

…μια ταινία η οποία μιλάει για αυτά τα οποία φοβόμουν ότι θα έρθουν και τελικά ήρθανε..

Οι ταινίες του Νίκου Νικολαΐδη δίχασαν πολλές φορές κοινό και κριτικούς. Οι ιστορίες του αναδείκνυαν θέματα που αφορούσαν την συντροφικότητα, την φιλία, τον έρωτα, την πάλη ενάντια σε κάθε μορφή εξουσίας, ενώ οι ήρωές του ήταν συχνά αντισυμβατικοί, περιθωριοποιημένοι και κάποιες φορές “πολιτικοποιημένοι με τον τρόπο τους” …

Σε πλήρη αντίθεση με τις καθιερωμένες επιλογές στο σενάριο, τη θεματολογία και τον τρόπο κινηματογράφησης, έχουν γνωρίσει από την πολλαπλή βράβευση μέχρι την απαγόρευση προβολής. Οι χαρακτήρες του είναι συνήθως άνθρωποι στα όρια, σε παράλογες ή ακραίες καταστάσεις, που παίζουν το τελευταίο τους, συνήθως καμένο, χαρτί. Τα θέματα που συναντά συχνά κανείς στις ταινίες του Νικολαΐδη είναι η δεκαετία του ’50 και το φιλμ νουάρ, το παιχνίδι μεταξύ σεξ και θανάτου, η συντροφικότητα κι ο έρωτας, η πάλη με κάθε λογής εξουσίες αλλά και με φαντάσματα του παρελθόντος. – Wikipedia

Όπως είχε πει και ο ίδιος για του χαρακτήρες των έργων του:

 «Οι ήρωές μου δεν είναι ποτέ εύθραυστοι και ουδέποτε συντρίβονται. Απλώς επιλέγουν την αυτοδιάθεση, την αντιπαραγωγικότητα και τη μη κατανάλωση αγαθών και ιδεών.»

Εκτός από τον κινηματογράφο ο Νίκος Νικολαΐδης είχε ασχοληθεί επίσης και με την λογοτεχνία (πολλές από τις ταινίες του αντιπροσωπεύουν άλλωστε, κεφάλαια από βιβλία του) ενώ το μυθιστόρημά του «Ο Οργισμένος Βαλκάνιος», το οποίο εκδόθηκε το 1977, έγινε best seller.

Το 2005 είχε εκφράσει την επιθυμία να σταματήσει να κάνει κινηματογράφο και να ασχοληθεί με την μουσική.

Πέθανε στην Αθήνα στις 5 Σεπτεμβρίου του 2007 σε ηλικία 68 ετών.

Ο Νίκος Νικολαΐδης είχε μιλήσει για τις ταινίες του αλλά και για τον ίδιο στην συνέντευξη την οποία παραχώρησε το 2003 στον Γιάννη Σολδάτο. Μπορείτε να δείτε την συνέντευξη στο video που ακολουθεί:

Φιλμογραφία

  • «Lacrimae Rerum» – Μικρού μήκους (1962)
  • «Άνευ Όρων» – Μικρού μήκους (1964)
  • «Ευρυδίκη Β.Α. 2037» (1975)
  • «Τα Κουρέλια Τραγουδάνε Ακόμα» (1979)
  • «Γλυκιά Συμμορία» (1983)
  • «Πρωινή Περίπολος» (1987)
  • «Singapore Sling» (1990)
  • «Το Κορίτσι με τις Βαλίτσες» – Τηλεταινία (1993)
  • «Θα σε Δω στην Κόλαση, Αγάπη μου» (1999)
  • «Ο Χαμένος Τα Παίρνει Όλα» (2002)
  • «The Zero Years» (2006)

Βιβλία

  • «Οι Τυμβωρύχοι» – Διηγήματα (1964)
  • «Ο Οργισμένος Βαλκάνιος» – Μυθιστόρημα (1977)
  • «Τα Κουρέλια Τραγουδάνε Ακόμα» – Σενάριο (1980)
  • «Γλυκιά Συμμορία» – Μυθιστόρημα (1984)
  • «Γουρούνια στον Άνεμο» – Μυθιστόρημα (1993)
  • «Ο Χαμένος Τα Παίρνει Όλα» – Σενάριο (2003)
  • «Μια στεκιά στο μάτι του Μοντεζούμα» – Μυθιστόρημα (2008)

Θέατρο

  • «Τα 7 Κουτιά Της Πανδώρας» – του Βασίλη Ζιώγα (1996)

Βραβεία

  • Βραβείο σκηνοθεσίας, Βραβείο Ένωσης Κριτικών Αθηνών Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1975 (Ευρυδίκη Β.Α. 2037)
  • Βραβείο σκηνοθεσίας, Βραβείο Ένωσης Κριτικών Αθηνών Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1979 (Τα Κουρέλια Τραγουδάνε Ακόμα)
  • Βραβείο Ένωσης Κριτικών Αθηνών Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1983 (Γλυκιά Συμμορία)
  • Βραβείο σκηνοθεσίας Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1987 (Πρωϊνή Περίπολος)
  • Βραβείο καλύτερης ταινίας Φεστιβάλ Φαντασπόρτο 1989 (Πρωϊνή Περίπολος)
  • Βραβείο σκηνοθεσίας Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1990 (Singapore Sling)
  • Βραβείο σκηνοθεσίας Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2002 (Ο Χαμένος τα Παίρνει Όλα)

Παρόμοια Άρθρα:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *