Μεγάλοι Φωτογράφοι – Richard Avedon. Ο φωτογράφος της μόδας
Richard Avedon (1923 – 2004)
Ο Richard Avedon γεννήθηκε το 1924 στη Νέα Υόρκη από γονείς ρωσοεβραικής καταγωγής και σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια. Οι φωτογραφίες του είχαν κυρίως ως θέμα την μόδα, την εργατική τάξη αλλά και τους ανθρώπους της Δυτικής Αμερικής. Πορτραίτα πολλών διάσημων ανθρώπων της εποχής του, καταγράφονται στο ενεργητικό του. Τα πορτραίτα αυτά μπορεί κανείς εύκολα να αναγνωρίσει μιας και διέπονται από το μινιμαλιστικό στυλ, το λευκό φόντο και το πρόσωπο να κοιτά ξεκάθαρα τον φωτογραφικό φακό, καθώς επίσης και το μεγάλο μέγεθος των εκτυπώσεων αυτών. Ο Richard Avedon λέγεται πως, συχνά έφερνε σε δύσκολη θέση τους ανθρώπους που φωτογράφιζε με τις προσωπικού φύσεως ερωτήσεις που τους έκανε. Ο ίδιος βέβαια, είχε μόνο σκοπό να ανακαλύψει κρυφές πτυχές του χαρακτήρα και της προσωπικότητας τους, έτσι ώστε αυτές να αποτυπωθούν στην φωτογραφία , κάτι που τον ενδιέφερε ιδιαίτερα.
Το 1944 ξεκινά να δουλεύει ως φωτογράφος για διαφημίσεις. Ωστόσο αυτό δεν θα κρατήσει πολύ μιας και σύντομα τον ανακαλύπτει ο Alexey Brodovitch και το ταξίδι του στον κόσμο της φωτογραφίας ξεκινά…
Ύστερα από περίπου 2 χρόνια, το 1946, έχει πλέον το δικό του στούντιο και οι φωτογραφίες του βρίσκονται σε περιοδικά όπως το Life και Vogue. Ακολουθούν η θέση του βασικού φωτογράφου στο Harper’s Bazaar και φωτογραφίες σe περιοδικά όπως τα Look και Graphis.
Το 1952, ξεκινά να δουλεύει ως φωτογράφος για το Theatre Arts Magazine. Νωρίτερα, μη όντας ικανοποιημένος από τις εξωτερικές συνθήκες φωτογράφισης, ξεκινά τις φωτογραφήσεις σε στούντιο με τον κατάλληλο εξοπλισμό φωτισμού. Οι μέχρι τώρα φωτογραφίες με “άψυχα”, αυστηρά στημένα και ανέκφραστα μοντέλα είναι παρελθόν και την θέση τους παίρνουν φωτογραφίες γεμάτες κίνηση και συναίσθημα. Λίγα χρόνια αργότερα (1955) τραβάει μια από τις φωτογραφίες που τον καθιέρωσαν στον κόσμο της μόδας , στα πλαίσια μιας συνεργασίας με τον Christian Dior, την “Dovima with elephants” !
Το 1962 “μετακομίζει” στο περιοδικό Vogue, όπου και εργάζεται ως βασικός φωτογράφος για περισσότερο από μια δεκαετία. Πολλά εξώφυλλα και σημαντικές δουλειές που κατέστησαν το όνομά του συνώνυμο της επιτυχίας.
Κατά την ίδια χρονική περίοδο ο R. Avedon συνεργάζεται με το μοντέλο Brook Shields και η μια επιτυχία διαδέχεται την άλλη. Συνεργασίες με εταιρείες όπως Calvin Klein, Colgate και Versace καθώς επίσης και 12 συνολικά εξώφυλλα για το αμερικάνικο Vogue. Μια λαμπρή συνεργασία από την οποία κάθε άλλο παρά χαμένοι βγήκαν και οι δύο. Ο R.Avedon χαρακτήριζε μάλιστα την Brook Shields ως ένα “λαμπερό τριαντάφυλλο” και αυτή με την σειρά της τον περιέγραφε ως μια επιβλητική (σχεδόν αυστηρή) παρουσία, που απαιτούσε ησυχία κατά την διάρκεια μιας φωτογράφισης, και ο οποίος μεταμορφωνόταν σε έναν ευαίσθητο άνθρωπο την στιγμή του κλικ. Παράλληλα, οι φωτογραφικοί του ορίζοντες επεκτείνονται σε θέματα όπως, τα εργατικά δικαιώματα, πολιτισμικά και πολιτικά γεγονότα, καθώς επίσης φωτογραφίζει αντιφρονούντες στην βίαιη Αμερική, ασθενείς ψυχιατρικών νοσοκομείων, διαδηλωτές ενάντια στον πόλεμο του Βιετνάμ και την πτώση του τείχους του Βερολίνου.
Την διετία 1967 – 1968 πραγματοποιεί δυο συλλογές πορτρέτων για τους Beatles. Η μια από τις δύο (ή πρώτη), ανατρεπτική, με έντονα χρώματα έμελλε να αφήσει εποχή και να χαρακτηρισθεί ως μια από τις πιο βασικές αφίσες της Ροκ. Πέραν των Beatles φωτογράφισε πολλές διασημότητες όπως τους Buster Keaton, Marian Anderson, Marilyn Monroe, Ezra Pound, Isak Dinesen, Dwight D. Eisenhower και Andy Warhol. Βέβαια, να σημειώσουμε εδώ, πως ο R. Avedon, δεν ενδιαφέρονταν τόσο για τους διάσημους που φωτογράφιζε όσο και για τους καθημερινούς ανθρώπους που έμεναν στην αφάνεια.
Προϊόν της παραπάνω ανησυχίας του αποτελεί η δουλεία του “In the American West”. Εκεί συγκαταλέγονται φωτογραφίες ανθρακωρύχων, εργατών σε πετρελαϊκές εταιρείες αλλά και άνεργους, καθώς επίσης απαθανάτισε τους έφηβους της δυτικής Αμερικής. Όταν εκδόθηκε το ομώνυμο βιβλίο αλλά και με την έναρξη της ανάλογης έκθεσης, ο R. Avedon δέχτηκε έντονες κριτικές για τον τρόπο με τον οποίο προβάλλεται η Αμερική μέσα από τις συγκεκριμένες φωτογραφίες.
Παρ ’όλες τις αντιδράσεις όμως, συνεχίζει ακάθεκτος προς την επιτυχία. Επόμενος σταθμός είναι το 1982, η διαφημιστική καμπάνια που έκανε για τον Christian Dior. Ευρηματικός όπως πάντα, επιλέγει ως θέμα την πάντα κομψά ντυμένη πλασματική οικογένεια Dior και η επιτυχία μόλις κλειδώθηκε!
Το 1992 γίνεται βασικός φωτογράφος στο The New Yorker και ακολουθούν πλήθος αμφιλεγόμενων και μη φωτογραφιών και εξωφύλλων. Στρατός από επώνυμους συνεχίζει να περνά από ο “μάτι” του R. Avedon…
Μνημειώδεις διαφημιστικές καμπάνιες για γνωστούς οίκους μόδας, φωτογραφίες που άφησαν ιστορία, πληθώρα βραβείων και εκθέσεων ανά τον κόσμο και συλλογές φωτογραφιών που προκάλεσαν θαυμασμό αλλά και την κοινή γνώμη …
Ο R. Avedon ήταν ένα από τους τυχερούς της δουλείας του μιας και όντας ακόμα εν ζωή είδε την δουλεία του να αναγνωρίζεται και την καριέρα του να απογειώνεται…
Παρόμοια Άρθρα:
- Μεγάλοι Φωτογράφοι – Edward H. Weston – Τέχνη και Γυμνό
- Μεγάλοι Φωτογράφοι – Vivian Maier. Η Φωτογράφος του Δρόμου
- Μεγάλοι Φωτογράφοι – W. Eugene Smith , Ο Ανήσυχος Φωτογράφος